D/S Engebret Soot

Kan normalt ses i Ørjeengebret_soot
Bygget 1861, Nylands Verksted, Kristiania, nr 1
Lengde 73 fot Bredde 10,9 fot
Eier Stiftelsen D/S Engebret Soot

Spesialbygget som tømmersleper for Haldenvassdraget. Bygget i deler som ble fraktet til Tistedal, der de ble satt sammen og sjøsatt på Femsjøen. Lagt opp i 1926, senere solgt til private og senere til Haldenvassdragets Fellesfløtning. Nylands Verksted kjøpte båten i 1969 og slepte den senere til Oslo. Overtatt av Stiftelsen D/S Engebret Soot i 1987, og har siden gjennomgått omfattende restaurering. ”Sooten” skal være verdens eldste propeldrevne dampbåt som fortsatt er i drift.

uk

Specially designed for the Halden Canal. Constructed in sections in Oslo in 1861, and these were transported to Tistedal by Halden, where they were assembled. Served as tug for timber until 1926, when it was laid up. Various owners along the Halden Canal until 1969, when it was bought back by the yard who had built it as its first hull. Eventually towed to Oslo, but brought back to Ørje in 1994, and has since been completely restored.  S/S Engebret Soot is said to be the oldest propeller steamboat in the world which is still in service.

Comments are closed