M/S Mette Meng

Kan normalt ses i Ørjemette_meng
Bygget 1922, Glommen Mekaniske Verksted, Fredrikstad, nr 38
Lengde 14,2 m Bredde 3,5 m  19 Brutto register tonn
Maskin Albin Diesel

Eier Stiftelsen D/S Engebret Soot
Bygget som D/S Frank og seilte som slepebåt i Oslofjorden frem til 2, februar 1945, da den  ble kapret av Milorg. Sammen med 11 andre slepebåter som også var kapret, ble de i løpet av natten ført til Sverige der de ble til krigens slutt. Solgt i 1947 og overført til Haldenvassdraget som tømmersleper under navnet Mette Meng. Som eneste dampbåt ble hun modernisert og ombygget til Diesel-drift i 1963. ”Metta” var i tjeneste frem til tømmerfløtingen opphørte i 1983

uk

Built in Fredrikstad in 1922 as S/S Frank. Service as tug in the Oslo fjord until 2.February 1945 when it was hijacked by the Military Resistance and taken to Sweden during the night, along with 11 other tugs. Returned to Norway after the war. In 1947 sold and transferred to the Halden Canal and given the name Mette Meng, where she served as tug for timber being floated to Halden. As the only of the steam tugs, she was converted to Diesel propulsion and extensively modernized in 1963. Mette Meng was in service until the timber floating ended in 1983.

Comments are closed